پوشش ضدحریق سازه های فلزی شرکت بهسازان توسعه آرمان

30 می 2020 50 بازدید بدون دیدگاه
پوشش ضدحریق شرکت بتا

پوشش ضدحریق سازه های فلزی

یکی از مهم ترین بخش های حفاظت غیر عامل از ساختمان ها، استفاده از پوشش ضدحریق سازه های فلزی است که از ساختمان در برابر حریق محافظت می کند.

انواع پوشش های مقاوم به حریق متفاوت بوده و در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت :

پوشش ضدحریق سازه های فلزی

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی مشاهده می شود که انواع مختلف پوشش ضدحریق در بازار موجود است که استفاده از آن بر روی ستون ها و تیرهای اصلی انجام می گیرد و موجب می شود تا اسکلت فلزی در مقابل حریق محافظت شود که این روش یکی از شایع ترین روش های محافظت سازه در حوزه مهندسی می باشد.

هنگامی که از پوشش ضدحریق سازه های فلزی استفاده می شود از پیشرفت حریق جلوگیری شده و آسیب به سازه در مدت زمان بیشتری صورت می گیرد و همچنین زمان کافی برای رسیدن گروه اتش نشانی جهت اطفاء حریق و کمک رسانی به انسان های گرفتار در اتش وجود دارد.

پوشش ضدحریق

پوشش ضد حریق سازه های فلزی

انواع پوشش ضد حریق اسکلت های فلزی

در حال حاضر پوشش ضدحریق فلزی دارای انواع مختلفی هستند. یکی از این پوشش ها مواد پاششی معدنی هستند که این مواد دارای گرانول های منبسط شده مانند ورمیکولیت و پرلیت می باشد که در سطوح خارجی و داخلی ساختمان های فلزی مورد استفاده قرار می گیرند و از آنجایی که مواد پاششی معدنی عملکرد درست و دقت بالایی دارد ، استفاده از آن بسیار متداول بوده و اندازه ضخامت پاشش مواد در این روش بسته به نیاز به مقاومت در برابر حریق ساختمان متفاوت می باشد.

از جمله مهم ترین کاربردهای این نوع پوشش را می توان در نیروگاه ها و پالایشگاه ها، انواع سازه های بتنی و فولادی، پارکینگ ها، استخرها، صنایع پتروشیمی، تونل ‌ها، کارخانجات صنعتی، لوله های سوخت و ساختمان سازی اشاره کرد.

نوع دیگر این پوشش ها رنگ های منبسط شونده بوده که اکثرا بر پایه آب یا حلال می باشد. این پوشش ها امکان استفاده در شرایط ویژه جهت محافظت از ساختمان های فلزی و ستون داخلی ساختمان ها را دارد که حداکثر ضخامت آن ۶ میلیمتر می باشد.

پوشش های رنگ‌ های منبسط شونده در درجه حرارت ۲۷۰ تا ۳۰۰ درجه واکنش های شیمیایی خاصی داشته که منجر می‌ شود تا گازهای خنک ‌کننده آزاد کند و با حجیم شدن انها حدود ۲۰ برابر لایه زغال ایجاد می ‌کند و از سازه در برابر آتش محافظت می نماید.

محافظت از سازه ها با استفاده از پوشش ضدحریق سازه های فلزی، تا حداکثر دو ساعت امکان پذیر است. از جمله کاربردهای این نوع پوشش ضد حریق می توان به محیط های داخلی، سازه هایی که شکل ظاهری آن اهمیت دارد، سازه هایی با فضای محدود و سازه هایی که ایمنی و بهداشت در آن اهمیت دارد اشاره کرد.

اما آخرین دسته از انواع پوشش ضدحریق سازه های فلزی، برد ها و پنل های ضد حریق است. این برد ها که از مقاومت بالایی برخوردار می باشند علاوه بر حریق در برابر رطوبت نیز مقاومت داشته که می توان از آن در دیوارهای داخلی، خارجی و دیوارهای کاذب جهت جلوگیری و گسترش آتش استفاده نمود.

انواع پوشش ضد حریق اسکلت های فلزی

مواد تشکیل دهنده پوشش ضد حریق سازه های فلزی

علی رغم اینکه پوشش مقاوم به حریق سازه های فلزی دارای انواع مختلفی است، باید توجه داشته باشید که تمامی انها از مواد خاصی تشکیل شده اند. به طوری که یکی از مهم ترین مواد ضد حریق اسکلت فلزی، “کربنات کلسیم” می باشد.

مهم ترین وظیفه” کربنات کلسیم “در پوشش ضدحریق حجم دهنده و سبک کننده بودن است. “سیمان پرتلند” نیز یکی از اجزای مستحکم کننده سازه ها و پوشش های ضد حریق است. “مونت موریلونیت” نیز  در اثر حرارت منبسط می شود و نقش افزایش استحکام و مقاومت را بر عهده دارد.

“ورمیکولیت و پرلیت ”  نقش سبک کننده‌ را دارد و “میکا” ماده ای است که در هنگام افزایش دما مقاومت سازه را فراهم می‌ کند و اما آخرین مواد پوشش ضد حریق سازه های فلزی، “گچ” بوده که علاوه بر مقاومت، عایق گرما نیز است.

پوشش ضدحریق شرکت بهسازان توسعه آرمان
پوشش ضدحریق شرکت بهسازان توسعه آرمان

اهمیت استفاده از پوشش مقاوم به حریق فلزی

با وجود اینکه آتش سوزی یکی از بزرگ ترین خطراتی است که می‌ تواند ساختمان ‌ها را تهدید کند، استفاده از پوشش های مقاوم به حریق سازه فلزی بسیار مهم است زیرا موجب می‌ شود تا مقاومت ساختمان در هنگام حریق بالا رفته و به سرعت ویران نشود.

از آنجایی که پوشش های ضدحریق نسوز هستند طبیعتا در هنگام افزایش دما شکل ظاهری خود را حفظ کرده و در برابر اتش از بین نمی روند. همچنین در هنگام حریق این پوشش ها گازهای سمی تولید نکرده و قابلیت چسبندگی با فلز را در برابر حریق دارند. از آنجایی که این پوشش ها سبک هستند به هیچ عنوان بار اضافی به ساختمان تحمیل نمی کنند و در برابر شرایط محیطی مختلف مقاوم بوده و به راحتی قابل ترمیم می باشند.

در فهرست ذیل به برخی از مزایای استفاده از این پوشش ها اشاره می کنیم :

1) یکی از وظایف پوشش های مقاوم به حریق  محافظت از امنیت ساکنین ساختمان است که برای همه ارزشمند بوده و به همین دلیل قابلیت بالایی برای سرمایه گذاری دارد.

2) با افزایش مقاومت المان های سازه مانند ستون ها، تیرها و غیره از اسکلت سازه در برابر حریق محافظت می نماید.

3) با استفاده از پوشش های مقاوم به حریق می توان از فروپاشی سریع سازه ها در هنگام حریق جلوگیری کرد و زمان آن را به تعویق انداخت.

4) پوشش های ضدحریق تاثیر منفی بروی ظاهر و زیبایی ساختمان ندارند.

5) این پوشش ها قابلیت این را دارند که به راحتی و در زمان کم قابل ترمیم باشند.

6) با استفاده از ویژگی های این نوع پوشش ها، امکان استفاده از آن ها برای سطوح داخلی و خارجی ساختمان ها  وجود دارد.

7) این پوشش ها این امکان را می دهند که زمان بیشتری برای عملیات نجات فراهم شود.

8) استفاده از پوشش های مقاوم به حریق استانداردهای لازم را جهت تامین امنیت و کیفیت دریافت نموده است.

9) قابلیت اجرا بر روی سازه های در حال احداث و  سازه های قدیمی را دارد.

10) زمان اجرای مناسب و سهولت بیشتری دارند.

پوشش ضدحریق شرکت بتا

روش اجرای پوشش مقاوم به حریق فلزی

یکی دیگر از مهمترین مزیت های پوشش مقاوم به حریق سازه های فلزی که باید به آن اشاره شود, اجرای راحت این پوشش ها است به طوری که باید بدانید برای اجرای پوشش ضدحریق سازه فلزی لازم است تا ابتدا پاکسازی انجام شده و بعد از آن اجرای پوشش مقاوم به حریق انجام می ‌گیرد.

هر چند که اجرای این پوشش ها کار آسانی است اما به طور حتم نیاز به تجربه کافی دارد و لازم است جهت انجام این امر از تیم هایی با تجربه و خبره کمک گرفته شود.

امروزه شرکت ها فعالیت های زیادی در این زمینه انجام می دهند و به شما کمک می کنند تا ساختمان خود را در برابر آتش محافظت کنید. اما  یکی از نکات بسیار مهم در خصوص اجرای این پوشش ها حفظ اتصال و چسبندگی پوشش به سازه فلزی می باشد به طوری که با افزایش دما به هیچ عنوان این اجزا نباید از هم جدا شود. در هنگام اجرای این پوشش از هیچ گونه جزئیاتی که موجب تضعیف شدن پوشش ضد حریق می‌شود، نباید استفاده کرد.

برخی از نکاتی که باید در هنگام اجرای این پوشش ها رعایت کرد :

1) دقت در اتصال پوشش سازه به سطح زیر کار در اثر افزایش دما.

2) ایجاد ضخامت لازم و کافی پوشش مقاوم به حریق سازه برای اجتناب از رسیرن سازه به دمای بحرانی.

3) عدم استفاده از برخی موارد که باعث ضعیف شدن پوشش ضدحریق می شود به عنوان مثال: اجرای نمای سازه بصورت مستقیم بروی رنگ مقاوم به حریق  آنها را بی اثر می کند.

پوشش ضدحریق شرکت بتا

قیمت عایق مقاوم به حریق ساختمان فلزی

با وجود اینکه پوشش ضدحریق سازه های فلزی انواع مختلفی دارد طبیعتا قیمت پوشش ضد حریق فلزی نیز متفاوت می باشد. در این بین می‌ توان گفت برد های ضد حریق نسبت به دو نوع دیگر  قیمت بسیار مناسب داشته و به همین دلیل امروزه بیشتر مورد استقبال سازندگان ساختمانی قرار می گیرد.

اما در خصوص معایب این برد ها باید بدانید که بر روی تیرها قابل اجرا نبوده و ترمیم آن مشکل است. اما رنگ های منبسط شونده اگرچه قیمت نسبتا بالاتری دارد ولی دارای ظاهری بسیار زیبا و دکوراتیو بوده و ضخامت بالای آن موجب محافظت بیشتر از ساختمان خواهد شد.

Deprecated: پروندهٔ پوسته بدون comments.php از نگارش 3.0.0 که جایگزینی در دسترس نداردمنسوخ شده است. لطفاً یک قالب comments.php در پوستهٔ خود قرار دهید. in /home/betaeng1/domains/betaenggroup.com/public_html/wp-includes/functions.php on line 6078

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *