پوشش مقاوم به حریق پالایشگاه ها

اجرای عایق ضد حریق در پالایشگاه ها و صنایع پتروشیمی، که همواره در معرض خطر آتش سوزی هستند،امری ضروری است.برای همین،مهندسان پتروشیمی در ارتباط با مقاوم سازی ساختمانها در برابر حریق با هدف جلوگیری و کاهش خسارات ناشی از اتشسوزی،طراحی سازه ها را انجام میدهند.

در این مقاله قصد داریم تا به طور خلاصه در خصوص این مصالح مطالبی را ارائه دهیم.

پتروشیمی و پالایشگاه ها

صنایع پتروشیمی یکی از بخش های اصلی صنایع می باشد که هدف از تشکیل آن، تبدیل مواد خام مانند نفت و گاز به محصولات پتروشیمی می باشد.

امروزه با توجه به این که استفاده از نفت و فراورده های ان در صنعت های گوناگون مورد استفاده است،پتروشیمی و پالایشگاه ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند.

پالایشگاه ها و پتروشیمی ها،دارای سازه و ساختمانهای مهمی هستند. زیرا محل تبدیل نفت به فرآورده های مختلف و با ارزش می باشد. و در این مناطق مواد سوختنی بسیار زیادی را ذخیره و نگهداری می کنند.

در نتیجه یکی از مهمترین موضوعاتی که باید در صنایع پتروشیمی و پالایشگاه ها به آن توجه کرد، محافظت از آنها است.

مشاهده محصولات مقاوم به حریق تولید داخل گروه مهندسی بتا

معرفی پوشش ضد حریق پتروشیمی

پوشش ضد حریق یا (FireProof) یکی از روش هایی است که به منظور کنترل حریق و تخریب های ناشی از آن برای کاهش خسارت های آتی استفاده می شود.

کاربرد این مصالح در سازه های بزرگی از جمله بیمارستان ها، مراکز تفریحی و خرید، ساختمان ها و سازه های صنعتی به خصوص در زمینه صنعت نفت و گاز و … استفاده می شود. در واقع می توان گفت که این پوشش ها برای جلوگیری از آسیب های ناشی از حریق، با پایدارسازی سازه مورد نظر، از گسترش آتش سوزی در قسمت های دیواری جلوگیری می کنند و این سبب می شود تا زمان بیشتری برای عملیات اطفاء حریق و گریز از آتش، ایجاد شود.

 

انواع پوشش ضد حریق پالایشگاه ها

استفاده از پوشش ضد حریق پالایشگاهها یکی از راه های اصلی در مقاوم سازی و حفاظت از این سازه های مهم است.

این پوشش ها می تواند به انواع پوشش های ضد حریق پالایشگاهی تقسیم بندی شود. پوشش های ضد حریق برای سازه های بتنی و یا فلزی متفاوت می باشد. این تفاوت ها در زمینه های دیگری از جمله مشخصات آنها در مقاومت، درجه حرارت های مختلف، نوع پوشش و کاربرد آنها برای سازه های مختلف،متفاوتاست.

انواع پوشش های ضد حریق پالایشگاهی عبارتند از:

  • پوشش های پاششی معدنی یا Cementitious SFRM
  • رنگ های منبسط شونده یا Intumescent Paints
  • بورد ها و پنل های ضد حریق یا Fire Protection Board

در پوشش ضد حریق پالایشگاهها از نوع پاششی معدنی، مقاوم سازی سازه با پاشش مواد معدنی که خاصیت ضد حریق دارد انجام می شود. این مواد می توانند برای یک بازه زمانی محافظت در برابر حریق را انجام دهند.
در مورد رنگ های منبسط شونده باید گفت این رنگ ها با ایجاد یک لایه پوشش که بر پایه آب حلال می باشند، یک لایه با ضخامت تقریبا 6 میلیمتر ایجاد می کنند. این لایه رنگ می تواند در دماهای بالا ( در یک محدوده خاص مانند 270 تا 300 درجه ) با افزایش دما واکنش های شیمیایی صورت میگیرد که در پی آن، گازهای خنک کننده ای آزاد می شود و افزایش حجم می یابد.
برد ها و پنل های ضد حریق نیز می توانند با مقاومت بالایی در برابر حریق و رطوبت داشته باشند. این برد ها انواع گوناگونی دارند که از آنها در محافظت از بخش های مختلف سازه های فلزی، سقف ها، دیوارها، کف ها و داکت ها استفاده می شود.

مشاهده تمامی محصولات گروه مهندسی بتا

مصالح ضد حریق

به طور کلی می توان گفت ما سه نوع مواد و مصالح برای مقاومت در برابر حریق داریم:

  • مواد عایق
  • پوشش های ضد حریق بر پایه مواد معدنی
  • مواد جاذب انرژی

غالب موادی که به صورت عموم به کار می روند، مصالحی هستند که موادی جاذب انرژی و عایق دما دارند. بیشترین مواد مصرفی برای پوشش های ضد عایق می توان مربوط به پوشش های ضد حریق با الیاف معدنی،مانند؛پشم،سنگ و سنگدانه های منبسط دانست.

از مواد پوشش ضد حریق با توجه به مکانیسم جذب انرژی می توان به مصالحی مانند گچ، سیمان پرتلند اشاره کرد که می تواند در حین گرمایش، بخار آب تولید نماید. در مورد مصالح پوشش ضد حریق پالایشگاهها از نوع سوم می توان گفت که این نوع مصالح پوشش ضد حریق پالایشگاهها به محض لمس کردن آتش، تغییر حالت داده و حجیم می شوند و در نهایت به صورت یک فوم جامد مشکی رنگ که دارای ضخامت تقریبی 2.5 سانتی متر می باشند، تولید می کنند.

مزایای مقاوم سازی تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی در برابر حریق

در رابطه با مزایای مقاوم سازی تجهیزات نفت گاز و پتروشیمی در برابر حریق  می توان گفت: 

  • پوشش ضد حریق پالایشگاهها می تواند برای پایداری اسکلت و سازه را در برابر حرارت و شدت آتش تا حدی حفظ کند،در نتیجه مقاومت سازه را افزایش می دهد.
  • پوشش ضد حریق پالایشگاهها،قابلیت ترمیم آسانی دارد و در سطوح خارجی و داخلی سازه می تواند اجرا شود.
  • پوشش ضد حریق پالایشگاهها در واقع روند شیوع و گسترش حریق را کاهش میدهد و زمان را برای رسیدن گروه امداد و نجات افزایش می دهد.
  • در ساخت پوشش ضد حریق پالایشگاهها، استاندارد های خوبی وجود دارد که می تواند کیفیت آنها را تضمین کند.
  • سهولت در اجرا و افزایش سرعت فرآیند مقاوم سازی 
  • کاربرد برای انواع سازه های قدیمی و در دست احداث( جدید)