پوشش ضد حریق چیست؟

آیا می دانید پوشش ضد حریق چیست؟ آیا از مزایای استفاده از این پوشش ها برای ساختمان های فلزی اطلاع دارید؟ به نظر شما انواع پوشش محافظت ساختمان در برابر آتش سوزی به چند دسته تقسیم می شود؟ برای اطلاع از این موارد،بهتر است در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

پوشش ضد حریق چیست؟
 

با توجه به اینکه امروزه تاکید بسیار زیادی بر روی ایمنی سازه های مختلف از جمله سازه های فولادی و اسکلت فلزی می شود،لازم است تمامی جوانب را در هنگام ساخت و ساز این سازه ها در نظر گرفت. یکی از مهمترین مواردی که موجب ایمنی ساختمان می‌ شود، استفاده از “پوشش ضد حریق” یا “پوشش های مقاوم در برابر آتش” می باشد. نقش اصلی این پوشش‌ ها کنترل تخریب آتش است، به طوری که منجر می‌ شود تا خسارت ‌های جانی و مالی احتمالی که بر اثر آتش‌ سوزی رخ می دهد به حداقل برسد.

 پوشش های ضد حریق در تاسیسات و تجهیزات صنعتی و ساختمان های شهری کاربرد دارد اما بیشترین کاربرد آن در سازه های فلزی شهری از جمله ساختمان و مجتمع های تجاری،مسکونی و اموزشی،صنعتی ودر اخر مقاوم سازی پالایشگاهها در برابر حریق است. توجه داشته باشید عایق ضد حریق اسکلت فلزی باید به گونه ای باشد که اجازه ندهد دمای اجزای فلزی سازه، از جمله تیر ها و ستون ها از حد معینی افزایش یابد تا از این سازه در بزابز گرمای بیش از حدمحافظت شود.

هدف استفاده از این پوشش ها
 

هدف استفاده از پوشش مقاوم به حریق در سازه های فولادی، افزایش مقاومت ستون های باربر در برابر تنش های حرارتی که بر اساس بر اثر حریق و آتش‌ سوزی رخ می‌ دهد،است. از طرفی توجه داشته باشید یکی دیگر از اهداف مقاوم سازی سازه های فولادی با استفاده از پوشش ضد حریق، این بوده که این امکان را به وجود می ‌آورد تا فرصت بیشتری برای عملیات اطفائ حریق و نجات افراد محفوظ در حریق فراهم شده و همچنین از گسترش و پیشروی حریق جلوگیری میکند.

“گروه مهندسی بتا” یکی از پیشروان اصلی در تولید متریال پوشش ضدحریق در کشور با قیمتی مناسب نسبت به نمونه خارجی،آماده ارایه خدمات EPC به مشتریان و کارفرمایان می باشد.

مشاهده محصول پوشش مقاوم به حریق THERMOGAP

استفاده از رنگ های ضد حریق

یکی دیگر از انواع پوشش ضد حریق که با پیشرفت تکنولوژی کاربرد بیشتری پیدا کرده است، رنگ های ضد حریق می باشد که به نوعی ازپیشرفت و شیوع آتش،جلوگیری میکند.

 پوشش رنگ های ضد حریق که بر روی سازه های فلزی ساختمان اجرا شده که در هنگام آتش سوزی رنگ ها متورم شده و به صورت خودکار عایق حرارتی بسیار قوی به وجود می ‌آورد که این امر طبیعتا منجر به جلوگیری از داغ شدن فلزات خواهد شد. این رنگ را با استفاده از دستگاه های پاششی، لایه های متعددیبر روی سطوح اسپری می کند. از جمله مهمترین مزیت استفاده از پوشش ضد حریق، فضای کم اشغال شده توسط آنها می باشد. البته باید بدانید قیمت آن نسبتا بالا است و می بایست پس از وقوع حریق زغال شکل گرفته کانلا از روی سطوح فلزی پاکسازی شود و مجددباید ترمیم و اجرای، پوشش ضد حریق انجام پذیرد. 

نصب بوردهای مقاوم در برابر آتش

آخرین نوع پوشش های ضد حریق، برد های مقاوم در برابر آتش بوده که به طور کلی از طریق پرس رزین های خالص یا الیاف پشم و سرامیک و مواردی مشابه، به دست می آید. ضخامت این بردها معمولا ۱۰ ،۱۵ ،۲۰ و ۲۵ میلی متر بوده که افراد می ‌توانند متناسب با سلیقه و نیاز خود نوعی از آن را سفارش دهند. اگرچه استفاده از این بردها سریعترین روش مقاوم سازی در برابر، حریق و آتش سوزی است.

 در حال حاضر هیچ ‌گونه بردی در بازار وجود ندارد که مورد تایید سازمان آتش نشانی باشد زیرا انواع چینی و وارداتی آن از کیفیت چندان خوبی برخوردار نمی‌ باشد و استفاده از این روش،گرانترین روش برای مقاوم سازی سازه،در برابر آتش سوزی و محافظت از ساختمان است.

مزایای استفاده از این مواد

از جمله مهمترین و برترین مزیت استفاده از پوشش مقاوم به حریق سازه فلزی  حفظ مال و جان انسان هاست؛ترس محبوسشدن در اتش همواره در انسان ها، وجود دارد. . اما زمانی که این پوشش ها برای سازه و ساختمان ها استفاده می شود،آتش سوزی بسیار کند پیش میرود واین امر موجب گریز افراد از محل و رسیدنگروه امداد و نجات، به محل،می شود.

دیگر مزیت استفاده از این پوشش ها،حفاظت و پایداری اسکلت سازه است.به طوری که اگر ساختمانی در برابر تنش حرارت حاصل از اتشسوزی قراربگیرد.با وجود مقاومتی که المان های باربر سازه از جمله ستون ها و تیرها دارد،کمترین خسارت به ساختمان وارد می شود. جالب است بدانید با استفاده از این پوشش ها در برخی از موارد می توان فرو پاشی سازه را نزدیک به 4 ساعت به تعویق انداخت همچنیناین پوشش ها قابلیت اجرا در سطوح خارجی و داخلی سازه ها را داشته،و ترمیم آن نیز بسیار آسان می باشد،در واقع با وجود سهولت و سرعت اجرایی این پوشش ها استفاده از آن می‌تواند بسیار مناسب باشد.