مواد تشکیل دهنده پوشش ضد حریق

به کارگیری پوشش ضد حریق در سازه و ساختمان ها ؛ باعث می شود که مقاومت سازه ، در صورت بالا رفتن بیش از حد دما، افزایش پیدا کند.در این صورت هنگام وقوع آتش،زمان کافی برای گریز از آتش و همچنین رسیدن آتش نشان و گروه اطفاء حریق به محل اتش سوزی را فراهم می کند. اینگونه از بروز خسارت های جانی و مالی بسیار سنگین جلوگیری می شود. از این رو امروزه به پوشاندن سطوح اسکلت فلزی ساختمان ها به پوشش های ضد حریق بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

 گروه مهندسی بتا با بهره گیری از آخرین تکنولوژی روز دنیا و با احداث کارخانجات تولید متریال پوشش ضد حریق  THERMOGAP موفق به تکمیل پروژه های متعددی در صنعت نفت،گاز،پتروشیمی و ساختمان گردیده است.

به کارگیری پوشش ضد حریق در سازه و ساختمان ها باعث می شود که در صورت بالا رفتن بیش از حد دما ، مقاومت سازه ، افزایش پیدا کند.تا روند سرعت و شیوع اتش کاهش یابد،اینگونه از بروز خسارت های جانی و مالی بسیار سنگین ، جلوگیری می شود.

به همین علت امروزه به پوشاندن سطوح اسکلت فلزی ساختمان ها به پوشش های ضد حریق بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

گروه مهندسی بتا با بهره گیری از آخرین تکنولوژی روز دنیا و با احداث کارخانجات تولید متریال پوشش ضد حریق THERMOGAP موفق به تکمیل پروژه های متعددی در صنعت ساختمان و نفت، گاز و پتروشیمی گردیده است.

پوشش ضد حریق چیست؟

رنگ، ملات و هر ماده دیگری که باعث محافظت ساختمان در برابر آتش سوزی می شود، پوشش و یا مصالح ضد حریق گفته می شود.که این پوشش ها بیشتر بر روی سازه های فلزی به کار می روند. هر یک مواد ضد حریق مورد استفاده در سازه ها به منظور بالا بردن مقاومت آن ها در برابر آتش سوزی،عملکرد متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند.که این موضوع سبب به چالش کشیدن انتخاب بهترین مصالح ضد حریق شده است.

از مهمترین مواد تشکیل دهنده ی پوشش های ضد حریق می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کربنات کلسیم: وظیفه اصلی این ماده سبک کنندگی و حجم دهندگی می باشد.
میکا: این ماده در صورت ترکیب شدن با سیمان از استحکام بسیار زیادی برخوردار می شود. به همین دلیل در داخل بتن به عنوان سنگدانه و ماسه عمل می کند و منجر به بالا رفتن استحکام نهایی بتن می شود.
ورمیکولیت (پرلیت): این ماده علاوه بر خاصیت حجم دهندگی و سبک کنندگی در نقش عایق و ضد حریق نیز عمل می کند
مونت موریلونیت: این ماده در اثر بالا رفتن دما، انبساط پیدا می کند. از این رو وجود مونت موریلونیت در پوشش ضد حریق باعث افزایش مقاومت آن در دماهای بالا می شود.
گچ: نقش گیرش اولیه سریع ملات بعد از شاتکریت را بر روی سازه بر عهده دارد.
سیمان پرتلند: این ماده نیز مانند سایر موارد گفته شده، باعث استحکام پوشش ضد حریق می شود.
در پوشش های ضد حریق به منظور بهتر شدن برخی از خواص از مواد افزودنی استفاده می شود. مقدار این مواد، معمولاً براساس استاندارد های از قبل تعیین شده با توجه به نوع ماده منتخب،تعیین می شود. از مواد افزودنی پوشش های ضد حریق می توان به موارد زیر اشاره کرد:
هواساز: این ماده با ایجاد حباب های بسیار ریز و یکنواخت، درصد دانسیته و همچنین ضریب حرارتی را کم می کند.
لاتکس: برای چسبیدن اولیه ملات به سازه در اولین پاشش و به صورت پلنگی (ابر و باد) استفاده می شود.
تیلوز: این ماده در نقش چسب و به میزان نیم درصد در ترکیب مورد استفاده قرار می گیرد.

پوشش های ضد حریق اسکلت فلزی

امروزه رایج ترین روش برای محافظت سازه ها در برابر آتش سوزی، استفاده از پوشش ضد حریق اسکلت فلزی می باشد که این ماده به عنوان مهمترین بخش حفاظت غیر عامل شناخته شده است. به همین دلیل کارشناسان و طراحان سازه های فلزی باید اصول مکانیکی پوشش ضد حریق اسکلت فلزی را در ساختمان ها و پروژه های خود مورد توجه قرار دهند.
از مهمترین ترین اثراتی که پوشش های ضد حریق می توان به موارد زیر اشاره کرد:

حفاظت از شکل ظاهری اسکلت فلزی و جلوگیری از ترک برداشتن آن در برابر افزایش دما
داشتن وزن سبک به دلیل جلوگیری از تحمیل بار اضافی بر روی سازه
تولید نکردن هیچ گونه دود و گازهای سمی
برخورداری از مقاومت مکانیکی خوب
تعمیر و ترمیم راحت و آسان
نگهداری و محافظت از سازه در برابر رطوبت و خوردگی
مقاومت از سازه در برابر شرایط جوی و جغرافیایی

موارد استفاده پوشش های ضد حریق

چگونگی استفاده از پوشش ضد حریق با توجه به نوع کاربردشان متفاوت می باشد، اما اگر بخواهیم مهمترین موارد کاربرد پوشش های ضد حریق را بیان کنیم در حالت کلی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
یکی از مهمترین کاربردهای پوشش های ضد حریق در سازه های فولادی،محافظت سازه در برابر حرارت های بیشتر از پانصد و چهل درجه سانتی گراد می باشد.
پوشش های ضد حریق بر روی جداره مخازن نفتی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.
استفاده در آسترکشی ها و پوشاندن بتن های تونل ، از دیگر کاربرد های پوشش های ضد حریق می باشد.
جلوگیری از گسترش و شیوع اتش به ویژه در سازه هایی که از مواد اشتعال پذیر، مانند چوب ساخته شده اند.
استفاده در ساخت دیوارهای آتش برای تبدیل کردن یک ساختمان به قسمت های کوچکتر که این عامل سبب به تاخیر انداختن انتشار آتش سوزی از یک بخش ساختمان به بخش های دیگر ساختمان می شود.
شرکت های پوشش ضد حریق

امروزه به دلیل اهمیتی که بیشتر افراد جامعه به مقاوم کردن ساختمان های خود در برابر آتش سوزی می دهند، شرکت های زیادی به وجود آمده اند که در زمینه تولید و عرضه انواع پوشش های ضد حریق فعالیت می کنند که انتخاب بهترین و مناسب ترین شرکت همواره به یکی از مهمترین دغدغه های مهندسان و طراحان فعال در حوزه ساخت و ساز تبدیل شده است.
یکی از بهترین روش ها برای انتخاب بهترین مصالح ضد حریق، مشاوره گرفتن از مهندسان ضد حریقی می باشد که سال ها در این زمینه تجربه دارند و می توانند با بررسی طرح و محل بنا، راهکارهای مناسبی را برای چگونگی استفاده از بهترین پوشش های ضد حریق و در عین حال مقرون به صرفه را ارائه دهند.

پوشش های ضد حریق در پتروشیمی

صنعت پتروشیمی یکی از مهمترین صنایع موجود در کشورها می باشد که برای تولید محصولات خود از نفت خام،گاز طبیعی استفاده می کند. این صنعت، جزء صنعت های مادر و اشتغال زا در اکثر کشورهابه ویژه کشورهای در حال توسعه به شمار می رود ؛که نقش بسیار تاثیرگذاری در فعالیت صنایع گوناگون دارد و به عبارت دیگر هرگونه اخلال و آسیب رسانی به این صنعت باعث از کارافتادن صنایع وابسته به صنعت پتروشیمی می شود که موجب خسارت های زیادی می شود و این موضوع اقتصاد آن کشور را تحت الشعاع قرار می دهد.

به کارگیری از پوشش های ضد حریق در سازه های پالایشگاه های پتروشیمی،بیش از هر سازه دیگری اهمیت دارد و باید از بهترین مصالح و از بهترین کیفیت،پوشش های ضد حریق برای این سازه ها استفاده شود.

مشاهده محصولات پوشش های مقاوم به حریق و عایق سرد