آشنایی کامل با پوشش های ضد حریق

اجرای پوشش مقاوم به حریق

یکی از بزرگ ترین خطراتی که در حال حاضر برای سازه ها و حتی جان انسان ها وجود دارد، خطر  آتش‌ سوزی سازه ها است.

به طوری که با آتش گرفتن یک مکان به طور حتم شاهد سقوط و شکستن تیرهای فلزی و دیواره ها خواهیم بود که این امر می‌ تواند علاوه بر وارد کردن ضرر و زیان به سازه ها، جان انسان ها را نیز به خطر بیندازد.

 ایمن بودن و ایمن سازی، اولین و مهم ترین گام در تمامی زمینه هاست.یکی از پدیده های اسیب رسان و غیر قابل جبران، اتش سوزی می باشدکه همواره به دام افتادن و محفوظ شدن در اتش، بزرگ ترین ترس انسان و حتی حیوانات در طول تاریخ بوده است. و همواره خسارت ‌های مادی و جانی جبران ناپذیری را بر جای گذاشته است. در این زمینه  راه حل هایی برای جلوگیریِ پیشروی اتش، ابداع شده است. که اجرای پوشش مقاوم به حریق پاسخی مناسب برای حل این موضوع در بسیاری از سازه ها از جمله سازه های فلزی،از این پوشش ها استفاده می گردد.  

اجرای پوشش مقاوم به حریق

اجرای پوشش ضد حریق در اسکلت فلزی

یکی از مهم ترین بخش های حفاظت غیرعامل در اسکلت فلزی، پوشش ضد حریق می باشد. که اجرای آن جزو متداول ترین روش های محافظت کردن سازه در مقابل آتش سوزی است. با این وجود، اجرای پوشش ضد حریق سازه فلزی ، بسیار مورد توجه کارشناسان و طراحان سازه  قرار گرفته است.

برای اینکه بتوان یک سازه اسکلت فلزی را به صورت کامل عایق کرد عمدتاً ستونها و تیرهای اصلی باید تقویت شود و با مواد عایق پوشانده گردد. همچنین سقف و سطح دیوارها از دیگر مواردی هستند که نیاز به مقاوم سازی در برابر حریق دارند. به طور کلی باید بدانید اجرای پوشش مقاوم به حریق در سازه فلزی منجر به افزایش مقاومت ستون های باربر در برابر تنش های حرارتی شده، به طوری این ستون ها در هنگام آتش سوزی علاوه بر اینکه سازه را پایدار نگه می دارند فرصت بیشتری را  برای عملیات گریز و نجات فراهم کرده از این رو کاربرد زیادی خواهند داشت.

اجرای پوشش های ضد حریق برای پالایشگاه

یکی دیگر از مکان های بسیار مهم جهت اجرای پوشش مقاوم به حریق، پالایشگاه ‌ها می باشد زیرا پالایشگاه ها و پتروشیمی‌ ها ساز های بسیار مهمی بوده که نفت را از حالت خام به فراورده های مختلف با ارزش بالا تبدیل می کنند  به همین علت می توان گفت محافظت از آن ها به خصوص در برابر حریق، اهمیت ویژه ای دارد.

از جمله مهم ترین عواملی که به منظور کنترل حریق و تخریب های ناشی از آن برای کاهش خسارت ها در پالایشگاه ها انجام می گیرد، اجرای پوشش ضد حریق پالایشگاه ها می باشد. توجه داشته باشید پوشش ضد حریق در پالایشگاه ها ،منجر به پایداری اسکلت و سازه در برابر حرارت شده و تا حد زیادی مقاومت سازه را افزایش می ‌دهد. همچنین پوشش های ضد حریق ، قابلیت ترمیم سریع داشته و قابل استفاده برای سطوح خارجی و داخلی می باشد و از آنجایی که این پوشش ها در از بین رفتن سازه در مدت زمان کم جلوگیری می کند، طبیعتاً زمان بیشتری برای اطفاء حریق وجود خواهد داشت.

پوشش ضد حریق حلال آب

و اما برخلاف آنچه بیان شد لازم است بدانید اجرای پوشش مقاوم به حریق در مکان های مختلف با توجه به گوناگون بودن موقعیت ها، متفاوت می باشد. به طوری که یکی از انواع پوشش ها، پوشش های ضد حریق حلال آب و نانو بوده که پوششی نازک دارد و با تکنولوژی نانو ساخته شده است. استفاده از این نوع پوشش برای بستر های فولادی و سازه های فلزی بسیار مناسب بوده به طوری که دارای طرح های مختلف می باشد.  رنگ های ضد حریق با وجود رنگدانه های فراوان و سبک طراحی که دارند حالت پوششی ویژه ایجاد نموده و در سطوح مختلف می توان از آن استفاده کرد.  از انجا که این سری از پوشش ها شرایطی را ایجاد می ‌کنند که تا دو ساعت در برابر حریق محافظت شود. این نوع پوشش ها در برابر ضربه و خوردگی طول عمر بالایی داشته، از این نوع پوشش در مراکز همایش و کنفرانس، فرودگاه‌ ها، مکان های صنعتی، انبارها، استادیوم و سالن های ورزشی ، ساختمان ها و مراکز تجاری و مسکونی، دانشگاه ها، اماکن عمومی و  گردشگری به ویژه هتل ها و …  استفاده و اجرا می شود.

پوشش های ضد حریق پایه گچی

یکی دیگر از انواع پوشش های مقاوم به حریق، پوشش های پایه گچی می باشد،که بسیار با کیفیت و پرکاربرد است. موارد استفاده از ان، اسکلت های سازه های فلزی، ساختمان های صنعتی و … می باشد. اجرای پوشش مقاوم به حریق با استفاده از عایق ضد حریق پایه سیمانی نیز بسیار کاربرد دارد که  این ملات جهت حفاظت از بتن و فولاد در برابر حریق به کار می رود.

مزایای اجرای پوشش مقاوم به حریق

از جمله مهم ترین و با ارزش ترین مزایای استفاده از اجرای پوشش مقاوم به حریق، به حداقل رساندن زیان مالی و حفظ جان افراد  ساکن در  سازها می باشد. که با استفاده از  پوشش های ضد حریق می‌توان، فروپاشی سازه را حداکثر تا ۵ ساعت به تعویق انداخت. از طرفی باید بدانید این نوع پوشش ها با شکل های گوناگونی وجود دارد که در زیبایی سازه نیز تاثیر داشته و قابلیت اجرا در هر سطحی چه داخلی و چه خارجی را  دارد. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که این پوشش ها به سرعت اجرا شده و ترمیم  آن نیز آسان ودر زمان کم انجام می شود.

پوشش مقاوم به حریق هم بر روی سازه های تازه احداث و هم سازه های قدیمی قابل اجرا می باشد. از آنجایی که برای ساخت این پوشش ها از مصالح بسیار مرغوب با استانداردهای جهانی، استفاده شده است می توان این پوشش ها را به راحتی تهیه،و انها را مورد استفاده قرار داد.