آشنایی کامل با پوشش های ضد حریق

پوشش های مقاوم به حریق،در تجهیزات صنعتی و ساختمان های شهری قابل اجرا است.

 ساختمان های اداری، تجاری،مسکونی،نظامی،صنعتی و … از جمله مراکزی می باشند

که عایق ضد حریق اسکلت فلزی باید بر روی المانهای سازه ای آنها  اجرا شود.

عایق ضد حریق اسکلت فلزی چیست؟

پوشش های مقاوم به حریق در تجهیزات صنعتی و ساختمان های شهری قابل اجرا است.

ساختمان های اداری، تجاری،مسکونی،نظامی،صنعت و … از جمله مراکزی می باشند که عایق ضد حریق اسکلت فلزی باید بر روی المان های سازه ای آنها اجرا شود.

 

عایق ضد حریق اسکلت فلزی چیست؟

لزوم اجرای عایق ضد حریق اسکلت فلزی

از اصلی ترین دلایل اجرای پوشش ضد حریق در سازه های فولادی، بالا بردن مقاومت ستون ها و تیرهای باربر در برابر افزایش حرارت ناشی از حریق و آتش‌ سوزی است. از دیگر فواید و اهداف، بالابردن مقاومت سازه های فولادی با استفاده از عایق ضد حریق می توان به افزایش زمان حریق و در نتیجه انجام عملیات گریز و نجات ،توسط آتش نشانان و تیم های امدادو نجات،در زمان بیشتر،اشاره کرد.

  عایق  ضد حریق نیز می تواند از گسترش آتش در مجتمع های بزرگ جلوگیری کند. 

عایق مقاوم به حریق با استفاده از اندود های پاششی

شرکت های پوشش مقاوم به حریق در صنعت ساختمان  که با استفاده از پوشش ضد حریق، مقاومت ساختمان را در برابر حریق بالا می برند از سه روش کلی برای محافظت ساختمان در برابر آتش استفاده می نمایند.

یکی از پرکاربردترین روش های اجرایی  پوشش مقاوم به حریق (که روش اصولی و اجرایی متخصصین فنی گروه مهندسی بتا می باشد)، استفاده از اندود های پاششی  مقاوم به  حریق است که این دارای دو نوع گچی و سیمانی است. مواد تشکیل دهنده این عایق های ضد حریق همان پرلیت یا  ورمیکولیت می باشد. نکته قابل توجه در نوع و اجرای این پوشش ها این است که عایق ضد حریق پایه گچی  با محدودیت های  کاربردی همراه است اما نوع سیمانی این پوشش ها درهمه موارد قابل اجرا  است و بسیاری از کارفرمایان از این نوع پوشش های مقاوم به حریق استفاده می نمایند.

 ضخامت  این پوشش ضد حریق معمولا بین 15 تا 30 میلیمتر است  که مهمترین مزیت آن قیمت مناسب ان،نسبت به نمونه های خارجی  است. استقامت و کیفیت بالای این پوشش های پایه سیمانی ، مورد توجه افراد قرار گرفته است.

 ظاهر نامناسب و ضخامت نسبتا زیاد پوشش های مقاوم به حریق  در گذشته  از اصلی ترین نقاط ضعف این پوشش ها بوده است اما اکنون گروه مهندسی بتا با تولید این پوشش ها با ظاهری صیقلی و صاف  این مشکل را در صنعت ساختمان مرتفع نموده است.

مزایای استفاده از پوشش مقاوم به حریق

در خصوص مزایای استفاده از پوشش مقاوم به حریق لازم است بدانید از جمله مهم ترین و برترین مزیت این پوشش ها همانطور که قبل تر اشاره شد، حفظ جان ساکنین و حفظ اموال صاحبان می باشد؛ زیرا در دنیای امروز یکی ازمهم ترین دغدغه‌ های افراد محفوظ  ماندن در ساختمان های آتش گرفته است. اما هنگامی که از این پوشش ها استفاده می شود، روند آتش سوزی بسیار  کند شده و این امکان را به افراد می‌دهد تا سریع تر محل را ترک کنند و یا امدادگران برای نجات به محل برسند. دیگر مزیت  استفاده از این پوشش ها حفاظت و پایداری اسکلت سازه است به طوری که اگر ساختمانی در برابر حرارت ناشی از حریق  قرار بگیرد، با وجود مقاومتی که ستون های مقاوم سازی شده، از جمله ستون ها و تیرهای باربر دارد، باعث وارد شدن خسارت کم تری به ساختمان می شود.  جالب است بدانید با استفاده از این پوشش ها در برخی از موارد می توان، فرو پاشی سازه را نزدیک به 4 ساعت به تعویق انداخت.  از طرفی باید بدانید این پوشش ها قابلیت اجرا در سطوح خارجی و داخلی را داشته و ترمیم آن نیز بسیار آسان می باشد و در نهایت با وجود سهولت و سرعت اجرایی که این پوشش ها دارد، استفاده از آن می‌تواند،بسیار مناسب باشد.

عایق مقاوم به حریق با استفاده از اندود های پاششی

شرکت های عایق ضد حریق اسکلت فلزی

شرکت های عایق ضد حریق سازه های فلزی ، امروزه با بهره گیری از بهترین و باکیفیت ترین متریال پوشش های مقاوم به حریق ، موفق شده اند تا بهترین متریال های پوشش ضد حریق را تولید و در پروژه های مختلف استفاده نمایند. از متریال های عایق  ضد حریق اسکلت فلزی در تمامی المان های  سازه ای در صنایع ساختمان و پالایشگاه ها استفاده می گردد و ایمنی ساختمان را در برابر حریق به مقدار قابل توجهی بالا می برد.

به نظر شما کدام یک از شرکت ها و کارخانجات برای خدمات EPC پوشش های مقاوم به حریق بهترین گزینه هستند؟ گروه مهندسی بتا از سال 1381 تاکنون یکی از بزرگ ترین شرکت های پوشش مقاوم به حریق می باشد و طی دهه گذشته با تولید  متریال پوشش های مقاوم به حریق پایه سیمانی پروژه های متعددی را در صنعت ساختمان و همچنین پتروشیمی به کارفرمایان ارائه نموده است. گروه مهندسی بتا همچنین با اخذ گواهینامه های فنی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و Effectis ترکیه با تولید 11000 تنی پوشش مقاوم به حریق THERMOGAP از بزرگ ترین مراکز اجرای پوشش مقاوم به حریق در ایران می باشد.

چرا پوشش مقاوم به حریق؟

امروزه به دلیل افزایش ساخت و ساز در متراژ و ارتفاع های بسیار بلند لزوم استفاده از پوشش های ضد حریق به طور چشم  گیری افزایش یافته است.  این روند افزاینده باعث افزایش ثبت شرکت های مختلف در زمینه تولید، مهندسی و اجرای پوشش  ضد حریق گردیده است.

 

لازم است بدانید که در سطح کشور می توانید شرکت های پوشش ضد حریق بسیار متنوع و بی نظیری را مشاهده کنید که هر کدام از این شرکت ها سعی بر آن دارند تا بهترین و باکیفیت ترین خدمات را برای مشتریان خود ارائه دهند. اجرای عایق های ضد حریق اسکلت فلزی ساختمان به  مهارت و تخصص خاصی نیازمند است،که متخصصین فنی و اجرایی ما از این عهده مهم به خوبی بر می آیند. پس  با مشاوران ما تماس حاصل نمایید تا در تمامی مراحل پشتیبان و راهنمای شما باشند.

مزایای مقاوم سازی اسکلت فلزی ساختمان در برابر حریق

از آنجایی که علم و تکنولوژی در حال پیشرفت است، طراحان و مهندسین تلاش می کنند تا با بکارگیری دانش فنی خود مطابق با علم روز دنیا،سازه هایی بدون عیب و نقص با موادهای مدرن را طراحی کنند. البته لازم به ذکر است که استفاده از عایق ضد حریق اسکلت فلزی  در این صنعت از اهمیت خاصی برخوردار می باشد به طوری که مزایای مقاوم سازی ساختمان در برابر حریق با پوشش ضد حریق  روند فزاینده درخواست این محصول را در بازار داشته است. مزیت های عایق ضد حریق اسکلت فلزی شامل موارد زیر می شود:

  1. جلوگیری از رشد باکتری ها، کپک و قارچ
  2. مقاومت  سازه در مقابل رطوبت و خوردگی
  3. مناسب در برابر شرایط محیطی و جوی
  4. دارای قدرت مکانیکی بالا
  5. عدم انتشار  دود و گازهای سمی و خطرناک
  6. دارای وزن بسیار پایین و عدم ایجاد  بار اضافی در سازه
  7. مقاوم در برابر حریق و عدم نیاز به اجرای مجدد
  8. پایه معدنی ، بدون نیاز به حلال خاص و دوستدار طبیعت
  9. چسبندگی مناسب به سطوح فلزی سازه، به ویژه پس از افزایش دما
  10. اجرای آسان با استفاده از اسپری

پایداری سازه فلزی ساختمان با پوشش های مقاوم به حریق

استفاده از  پوشش مقاوم به حریق در سازه های فلزی، مهم ترین قسمت محافظت غیرعامل در مقاوم سازی ساختمان در برابر حریق به شمار می رود . به گونه ای که اجرای این بخش در فرایند مقاوم سازی سازه در برابر حریق  از دیگر روش ها، بسیار معمول می باشد.

در این روش اجرایی ، تمامی  ستون ها و  تیرهای اصلی سازه های  فلزی به مواد پوشش مقاوم به حریق آغشته می شود. از دیگر مواردی که باید در برابر حریق مقاوم سازی شود و به آن ها توجه داشت، کف و سقف فلزی ساختمان می باشد. پوشش های مقاوم به حریق سازه های فلزی ساختمان ها به طور کلی شامل: مواد پاشش معدنی، رنگ های منبسط شونده و بردها و پنل های ضد حریق می باشد.

 نحوه اجرای این نوع پوشش ها

پوشش های مقاوم به حریق در سازه های فلزی استفاده می شوند و در ساختمان های بتنی به دلیل عدم استفاده آهن و  بکارگیری بتن در سازه، پوشش های مقاوم به حریق کاربردی نیستند.

پوشش های مقاوم به حریق همانگونه که از نام  آن پیدا  است ، از اسکلت فلزی سازه ها در برابر حریق محافظت غیر عامل می کند، به گونه ای که  که زمان  کافی برای فرار ساکنین ساختمان و همچنین نیروهای امداد و نجات و آتشنشانان در زمان وقوع حریق کمک چشم گیری می نماید. در ادامه به بررسی  نحوه اجرای  پوشش های  ضد  حریق می پردازیم: 

1.قسمت هایی  که باید  توسط پوشش های مقاوم به حریق، آغشته شوند  در ابتدا باید به وسیله آب با فشار بالا به طور کامل  شستشو شوند، به این منظور که از هر گونه مواد زائدی و اضافی پاکسازی گردند.  

2. قبل ازاجرای اصلی پوشش مقاوم به حریق، چسب های مخصوص به روی سطوح فلزی پاشیده می شود.  چسب مورد استفاده در طبقات زیر زمین از و طبقات بالاتر از انواع مختلف می باشد.

3. در آخرین مرحله  نوبت به پاشش مواد اصلی پوشش مقاوم به حریق که بر اساس پایه سیمانی است، می رسد. این مواد در ابتدا در داخل یک همزن به طور کامل با آب مخلوط می گردد و سپس با استفاده از یک پمپ به مکان هایی که به چسب آغشته  گردیده پمپاژ می شوند.

به منظور مشاهده فیلم های آموزش اجرای پوشش ضدحریق اسکلت فلزی می توانید کانال آپارات ما را دنبال نمایید.

پوشش های مقاوم به حریق اسکلت فلزی

همانطور که پیشتر ذکر شد، در دنیای امروز متداول ترین روش برای حفاظت از سازه ها در برابر حریق، استفاده از پوشش های مقاوم به حریق اسکلت فلزی می باشد که به عنوان اصلی ترین بخش حفاظت غیر عامل شناخته شده است. به همین دلیل  کارشناسان و مهندسین اسکلت های فلزی بایستی با رعایت اصول مکانیکی پوشش مقاوم به حریق سازه های  فلزی ، ایمنی را در ساختمان ها و پروژه های خود مورد توجه قرار دهند. از مهم ترین تاثیراتی  که پوشش های مقاوم به حریق در المان های سازه ای می گذارد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:    

  1. عدم تغییر شکل ظاهری اسکلت سازه  فلزی و جلوگیری از خم شدن یا  ترک  آن در برابر افزایش دما هنگام وقوع حریق
  2. وزن کم به منظور جلوگیری از تحمیل بار اضافی بر روی سازه 
  3. عدم تولید  دود و گازهای سمی هنگام وقوع حریق
  4. مقاومت مکانیکی بسیار بالا  
  5. نگهداری و محافظت از سازه در برابر رطوبت و خوردگی 
  6. مقاومت از سازه در برابر شرایط  نامساعد جوی

موارد استفاده پوشش های ضد حریق 

چگونگی استفاده از پوشش مقاوم به  حریق با توجه به نوع کاربردشان متفاوت می باشد، اما مهم ترین موارد کاربرد پوشش های ضد حریق در حالت کلی به شرح زیر است: سازه های فولادی، جداره مخازن نفتی، پوشاندن بتن های تونل، در هر یک از موارد بالا اجرای  پوشش مقاوم به حریق به طور ویژه ای مورد استقاده قرار می گیرد که به طور مفصل پیش تر  ذکر گردید.

پوشش های مقاوم به حریق اسکلت فلزی

برندهای پوشش مقاوم به  حریق

این روزها  به دلیل اهمیتی که  مقاوم سازی ساختمان ها در برابر حریق پیدا نموده اند، شرکت های زیادی در زمینه تولید و اجرای انواع پوشش های ضد حریق ثبت شده اند که انتخاب بهترین و مناسب ترین شرکت های پوشش مقاوم به حریق یکی از اصلی ترین دغدغه های مهندسان و طراحان در حوزه ساخت و ساز تبدیل شده است.

یکی ازمهم ترین روش ها برای انتخاب بهترین مصالح ضد حریق، مشاوره بامتخصصین ضد حریقی می باشد که سال ها در این  زمینه تجربه دارند و می توانند با بررسی طرح و محل بنا، راهکارهای مناسبی را برای چگونگی استفاده از بهترین پوشش های ضد حریق و در عین حال مقرون به صرفه را ارائه دهند.

پوشش مقاوم به حریق در صنعت ساختمان توسط شرکت بهسازان توسعه آرمان با استفاده از بهترین متریال این مشکل را برای بسیاری از مهندسان و کارفرمایان بر طرف نموده است. تاکنون پروژه های متعددی توسط متخصصین فنی و اجرای گروه مهندسی بتا اجرا گردیده است. آخرین پروژه اجرایی  گروه مهندسی بتا اجرای پوشش مقاوم به حریق ساختمان جدید پلاسکو است که در 30 ام دی ماه سال 1398 به ثبت رسید. پوشش مقاوم به حریق به عنوان عایق ضد حریق در پروژه پلاسکو می باشد. پوشش های ضد حریق در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که در ادامه به این امر می پردازیم:

چرا باید تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی در برابر حریق مقاوم شوند؟

مزایای مقاوم سازی تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی در برابر حریق را می توان در موارد زیر خلاصه نمود:

•    پایداری اسکلت و سازه در برابر حرارت و شدت آتش در برابر حریق های هیدروکربنی

•    قابلیت ترمیم آسانی در سطوح خارجی و داخلی سازه دارد

•    افزایش زمان برای فرار و مقاومت در برابر حریق به منظور جلوگیری از از بین رفتن تجهیزات پالایشگاهی

•    رعایت استاندارد های بین المللی در ساخت پوشش مقاوم به حریق پالایشگاه ها

•    اجرای آسان و بالا بردن مقاومت سازه

•    قابل اجرا در تجهیزات پالایشگاهی قدیم و جدید